Mag je smartphone op tafel liggen? - De kunst van etiquette

Mag je smartphone op tafel liggen? - De kunst van etiquette

08/11/2023

Etiquette is voor iedereen van belang. En de basisprincipes ervan, attent en respectvol omgaan met anderen, zijn tegenwoordig belangrijker dan ooit. In De kunst van etiquette lees je 'hoe het nu eigenlijk allemaal hoort' in hedendaagse situaties en ontdek je de verhalen en geschiedenis achter deze regels. In deze blogpost lichten we alvast graag de etiquette rond het gebruik van smartphones. 

Mag je smartphone op tafel liggen? Wat als je een belangrijk telefoontje verwacht? Lees er alles over in dit artikel!

Er zijn weinig zaken die zoveel impact hebben gehad op interacties tussen mensen als de introductie van de smartphone. Persoonlijke gesprekken of telefoontjes worden vaak vervangen door snelle berichtjes tussendoor. Face-to-face-meetings veranderen in videogesprekken. Etentjes zonder gsm’s zijn eerder een uitzondering geworden. Smartphones hebben op veel manieren het onderlinge contact veranderd.

Tijdens persoonlijk contact met anderen hoort een smartphone eigenlijk nooit aanwezig te zijn. Het is simpelweg onbeleefd om met je gsm bezig te zijn tijdens een gesprek met iemand anders. In een winkel of bij de bakker met je telefoon aan je oor een bestelling doorgeven, is weinig respectvol voor zowel de persoon met wie je aan het bellen bent als voor de winkelbediende.

Een gsm hoort ook nooit op of aan de tafel thuis. Een diner gaat over het samenzijn met mensen, nieuwe mensen leren kennen en het praten met elkaar. Wanneer je op zo’n moment je smartphone gebruikt, verstoor je deze interacties en geef je andere mensen het gevoel dat er op dat moment belangrijker zaken zijn dan zijzelf. Dat is voor niemand een fijn gevoel. Persoonlijke gesprekken gaan dan ook altijd boven digitale connecties.

Zouden we pakweg dertig jaar geleden aan tafel of tijdens een gesprek met iemand plotseling een tijdschrift of boek hebben gepakt ‘om even snel tussendoor een stukje te lezen’? Iedereen aan wie deze vraag gesteld wordt, begint ongetwijfeld nee-schuddend te lachen. Waarom zouden we dit tegenwoordig dan wel doen met onze gsm?

Een smartphone steek je daarom altijd weg, in je handtas, broek of jasje. Een gsm op de tafel leidt de aandacht af; vaak dwalen blikken onbewust af bij een oplichtende melding of trilling. Daarom geldt ook de voorkeur om je smartphone of smartwatch, bij interactie met anderen, altijd volledig op stil te zetten. Elk piepje of iedere trilling zorgt, al is het maar even, voor afleiding en geeft al snel de neiging ‘toch even snel te kijken wat er aan de hand is’.

Natuurlijk is het anders wanneer je echt bereikbaar moet zijn om de een of andere reden. In dat geval kun je het beste de gastvrouw, de gastheer of het gezelschap van tevoren op de hoogte brengen. Dan heb je het in ieder geval al uitgelegd. Maar ook dan houd je je gsm uit het zicht van anderen. Als je dan inderdaad gebeld wordt, excuseer je je van tafel om het telefoontje vervolgens in alle privacy aan te nemen. Iedereen storen door het gesprek aan tafel aan te nemen, hoort niet. 

De bovenstaande principes kunnen doorgetrokken worden naar eender welke omgeving, zo ook naar een professionele situatie. Zeker op een moment dat er interactie is met collega’s of klanten leidt zichtbaar gsmgebruik alleen maar af. Sterker nog: het geeft de klant of collega op dat moment het gevoel dat hij of zij niet op de eerste plaats komt. Het wordt weleens onderschat, maar ook tijdens (online) meetings valt het anderen op als je snel tussendoor een mailtje leest, iets opzoekt of door een paar berichtjes scrolt, laat staan er subtiel eentje probeert te versturen. Het is heel moeilijk, zo niet onmogelijk, om je op twee zaken tegelijk te focussen. Volledige aandacht voor de mensen met wie je op dat moment samen bent, vergadert of samenzit, getuigt ook hier van respect.

De kunst van etiquette - Isabelle Coppens

Meer lezen over etiquette?

Dit boek dompelt je onder in de wondere wereld van de etiquette, zodat je vanaf nu elke situatie elegant én met zelfvertrouwen weet aan te pakken.