Maak tijd voor jezelf en kom tot rust

Maak tijd voor jezelf en kom tot rust

01/07/2021

Tijd nemen om je batterijen op te laden. Zorgen voor jezelf. Het is net zoals je auto op tijd naar de garage brengen voor een onderhoud. Als je geen olie in je auto doet, zodat de motor goed gesmeerd is, sta je binnen de kortste keren in panne met een opgebrande motor. Zorgen we niet voor onszelf dan roesten we vast en branden ook wij stilletjes op. Je auto een onderhoud geven is een evidentie. Het hoort erbij en je voelt je er niet schuldig door. Een goede gegronde portie self-care moet dat ook zijn.

Bewust aan de slag gaan met emotionele self-care kan alvast met een van deze tips:

1. Leer nee zeggen.
Ook al is dit erg moeilijk. Vooral wanneer je gewoon bent om te denken dat anderen je tijd meer waard zijn dan jijzelf. Door nee te zeggen, maak je meer ruimte voor jezelf om te herbronnen.

2. Je moet jezelf niet verantwoorden.
Je moet je niet verantwoorden als je nee zegt. Ook niet wanneer diegene waartegen jij nee zegt op je emoties speelt. Laat het gevoel los dat je iets goed te maken hebt. Jezelf niet verantwoorden, voelt bevrijdend. Het gaat ook makkelijker, wanneer je zelf grenzen van anderen respecteert.

3. Sta het toe om te ontvangen.
Durf hulp te vragen. Of neem het aan wanneer mensen je hulp aanbieden. Wuif een compliment niet weg, maar laat het binnenkomen en bedank wie het geeft. Wanneer je leert ontvangen van anderen, in welke vorm dan ook, zal het makkelijker zijn om zorgzaamheid voor jezelf aan te nemen. Zo neemt de weerstand voor self-care geleidelijk af.

4. Observeer je monkey mind.
Wees je bewust van negatieve gedachten. Ze triggeren je emoties. Dat wil niet zeggen dat je geen emoties meer mag voelen. Maar veel emoties ontstaan na een (onwaar of overdreven) verhaal. Het speelt zich, al dan niet herhaaldelijk, in je hoofd af. Je monkey mind in actie haalt je emotioneel uit balans.

5. Vergeef jezelf.
Wij, als ouders, zijn niet perfect. Houden van je kinderen gaat heel gemakkelijk, maar het opvoeden zelf is een leerproces. Of het nu gaat om vergeving met betrekking tot je kinderen of om andere fouten die je gemaakt hebt, jezelf vergeven is helend en bevrijdend. Een aanslepend schuldgevoel is ontzettend energierovend en veroorzaakt onrust, twijfel en teleurstelling bij jezelf.

8. Tegen je conditionering ingaan.
Doe je herhaaldelijk dingen waar je niet blij van wordt, die je energie kosten, die jou en de harmonie in je gezin of op je werk uit balans halen? Ga dan eens op onderzoek in je conditioneringen. Misschien zie je een patroon en kun je dit, eens je je er bewust van bent, doorbreken. 

9. De kracht van dankbaarheid.
Wees dankbaar voor wat je hebt. Voor het harde werk dat je gedaan hebt om te raken waar je nu bent. Voor alle goede dingen en voor alle lessen die op je pad gekomen zijn. Dankbaarheid is de krachtigste emotie die je voelt. Het ontwikkelt een positieve ingesteldheid.

Lezing met Ine Maes @Gazon

22/07/2021 - 19u

Op donderdagavond 22 juli in de gezellige zomerbar Gazon te Gent leert Ine Maes hoe je als drukbezette ouder tot rust kan komen en tijd kan vrijmaken voor jezelf. Een interessante lezing waar je verschillende tips & tricks krijgt om jouw rustmomentjes in te plannen.

Meer over dit event

Zenparents

Yoga, meditatie & self-care voor drukbezette ouders

Ine Maes

Met Zenparents bezorgt Ine Maes je een praktisch handboek voor drukbezette ouders. Ze geeft je concrete handvaten om elke dag, ook al is het maar 5 minuten, een momentje voor jezelf in te plannen. Door concrete self-care tips, introspectie, meditatie en yogasenquences leer je rustmomentjes in te plannen in het vaak hectische leven als ouder.