De basisprincipes van een fietstraining

De basisprincipes van een fietstraining

19/08/2020

Training is het proces dat voorafgaat aan het realiseren van je doel. Je kunt het zien als een middel voor het behalen van je doelstelling.

Training zorgt voor een aanpassing in je lichaam, waardoor je prestaties beter worden dan ervoor.

We geven je hieronder alvast de basisprincipes van een goede fietstraining mee.

Uit Go Run (Angelique Dupré & Maarten Vangramberen)

De basisprincipes

1. Het ‘overload principe’ en het ‘principe van de verminderde meeropbrengst’

Eenvoudig verwoord wil dit zeggen dat de intensiteit van je training voldoende hoog moet zijn om een effect te verkrijgen. De trainingsbelasting moet ook systematisch toenemen. Als je elke week dezelfde training doet, zul je weinig evolutie opmerken en zul je je huidige niveau gewoon ‘onderhouden’. Om beter te worden moet je dus stelselmatig de intensiteit en de duur van je training verhogen.

2. Het principe van de ‘supercompensatie’ of de wisselwerking tussen inspanning en herstel

De timing van je trainingen is belangrijk. Als je trainingen elkaar te snel opvolgen, krijgt je lichaam onvoldoende rust, met overbelasting tot gevolg.

Wie te veel rust laat tussen twee trainingen, wordt niet beter en blijft op hetzelfde prestatieniveau. Een ideale timing tussen twee trainingen zorgt ervoor dat je prestatievermogen toeneemt (=supercompensatie)

3. Het principe van de specificiteit

Een trainingseffect is altijd specifiek. Wie enkel traint op snelheid, zal geen beter uithoudingsvermogen krijgen. We gaan onze spieren dan ook zo specifiek mogelijk belasten. In de algemene voorbereiding (bv. tijdens de wintermaanden) mag je natuurlijk wel lopen of langlaufen als afwisseling en om de basisconditie te onderhouden of te verbeteren.

4. Het principe van de omkeerbaarheid

Zodra je stopt met trainen, zal ook het trainingseffect afnemen. Conditie neemt sneller af dan dat je ze opbouwt. Na enkele weken van inactiviteit zul je al een deel van je basisconditie verloren zijn.

5. Het principe van de individuele verschillen in trainingseffecten

Als twee personen identiek hetzelfde trainingsprogramma volgen, zullen beiden toch ene verschil in trainingseffect hebben. Vooral de genetische aanleg en je sportieve achtergrond liggen aan de basis hiervan. Als je bijvoorbeeld 1 uur fietst aan 27 km/u samen met een fietsmakker, kan dit voor de ene fietser een rustige training zijn en voor de andere fietser een intensieve training.

6. Het principe van variatie in trainingsprikkel

Wanneer je steeds dezelfde soort training doet, zal dat na verloop van tijd niet veel prestatieverbetering geven. Daarom is het belangrijk om voldoende te variëren in trainingsvormen. Dit zal ook de motivatie ten goede komen omdat je regelmatig iets anders of nieuws mag doen.

Go Ride

Bouw in 12 weken je beste fietsconditie op

Angelique Dupré, Maarten Vangramberen

Als fietser wil je optimaal voorbereid aan de start staan. Verantwoord en efficiënt trainen speelt dan ook een belangrijke rol in het bereiken van je sportieve doel. Go Ride.