De 10 geboden van blessurepreventie

De 10 geboden van blessurepreventie

12/08/2020

We kunnen je helaas niet garanderen dat je altijd blessurevrij zult blijven.

Gelukkig zijn er wel een aantal gouden regels waarmee je veel blessureleed kunt voorkomen.

Uit Go Run (Jozefien De Bock & Maarten Vangramberen)

1. Overdaad schaadt 

Bouw je trainingen geleidelijk op qua volume en intensiteit. Zorg voor een toename van maximaal 5% per week.

2. Las af en toe een rustperiode in

Bijvoorbeeld één week waarin je niet/minder loopt dan anders. Zo geef je je lichaam de kans om uit te rusten, zodat je er daarna weer kunt invliegen. Ook mentaal doet zo’n een korte break wonderen voor je motivatie. En door eens een week niet lopen verlies je je conditie niet!

3. Luister naar je lichaam

 Als je pijn hebt, blijf er dan niet mee lopen en zoek deskundige hulp (arts, kine). Hoe vroeger je erbij bent, hoe sneller je weer pijnvrij en comfortabel kunt lopen. Ook als je ziek bent, koorts (gehad) hebt of je futloos voelt, sla je beter een of meerdere trainingen over. Je doet er anders meer kwaad dan goed mee. Goed uitzieken en daarna weer volle gas vooruit!

4. Luister naar je geest

Als je een training aanvat met tegenzin, is er vaak iets mis. Ofwel is lopen niet de juiste sport voor jou, of je bent oververmoeid. In dat geval is het beter om een training over te slaan, zodat je jezelf niet forceert en geblesseerd raakt.

5. Sla nooit je opwarming en coolingdown over

​6. Doe een paar keer per week spierversterkende oefeningen

Zo blijven je spieren soepel.

7. Varieer!

Wissel verschillende loopvormen af en loop af en toe op een andere ondergrond (bijvoorbeeld straat, bos, piste).

8. Laat je looppatroon en voetstatiek analyseren door een podoloog

Hij/zij kan adviseren om je schoenkeuze aan te passen of steunzolen te dragen, wat je veel blessureleed kan besparen.

9. Zorg voor een goede loopuitrusting en degelijke loopschoenen

Tips vind je in het boek!

10. Eet gezond en slaap voldoende

Een slaaptekort maakt je tot 30% vatbaarder voor blessures.

Go Run

Jozefien De Bock, Maarten Vangramberen

Go Run is een onmisbaar boek voor de actieve hardloper en begeleidt je naar je beste niveau en meer loopplezier. Je leert op zoek te gaan naar de juiste motivatie, een goede loopuitrusting en het geschikte trainingsniveau. Je komt te weten hoe je je lichaam goed moet verzorgen om pijn en blessures te vermijden, zodat je je leven lang gezond en gelukkig kunt lopen!