3 doe-opdrachten in het bos

3 doe-opdrachten in het bos

10/10/2019

Met deze drie oefeningen geniet je maximaal van jullie uitstap naar het bos.

Oefening 1 - hoor de herfst

Deze oefening heeft een hoge slaagkans om je tot rust te brengen. 

  • Ga zitten tegen een boomstam of leg je neer op een plek in het bos die voor jou fijn aanvoelt.
  • Sluit je ogen en luister naar de geluiden. Wat hoor je?
    • Vallende beukennootjes?
    • Ruisende wind in de boomtoppen?
    • Krakende herfstbladeren?
    • Knarsende boomtakken?
    • Je eigen ademhaling?
    • Hoor je nog vogels fluiten?
    • Wat hoor je nog? 
  • Hoor je gaandeweg meer of andere geluiden? Krijgt de soundscape van het bos meer lagen als je langer luistert? 

Oefening 2 - eikels kraken en proeven

Raadseltje: wat is het verschil tussen een mens en een eekhoorn? Misschien zag je al eens kleine stapels eikels, goed verstopt aan de voet van een boom?

Proficiat, dan heb je een noodvoorraadje eikels van een vergeetachtige eekhoorn gevonden! Die eekhoorn verstopt zijn eikels om ze later in het jaar op te eten, maar in tegenstelling tot mensen vergeet hij regelmatig waar hij zijn eten heeft gelegd. Ziedaar het verschil!

Wist je trouwens dat eikels erg voedzaam zijn? Bovendien komen ze in groten getale voor. Dus… waarom proef je er ook niet eentje? (Tip voor ruiters: geef er geen aan je paard – eikels zijn giftig voor paarden!)

Oefening 3 - doorns voelen

Kijk even rond. Vind je iets scherps of stekeligs in je buurt, zoals een takje hulst, een kastanjebolster of een braambessenstruik? 

  • Bekijk de scherpe uitsteeksels goed. Als je het aandachtig doet, kun je de stekels of doorns misschien wel aanraken zonder geprikt te worden?
  • Welk doel dienen de doorns? 
  • Kun je ze vergelijken met netelige situaties in je eigen leven? Wanneer zette iemand hun stekels op ten opzichte van jou? Of wanneer doe jij dat? 
  • Heb je een manier gevonden om om te gaan met die stekels van de ander? Weet je hoe je het best omgaat met die stekels, zonder jezelf eraan te verwonden? 
  • En omgekeerd, als jij je stekels zelf opzet, hoe word jij dan het best behandeld? Wat is er dan nodig om jou wat zachter te maken? 

Zakboek voor het bosbaden

Katriina Kilpi, Sarah Devos

Een leuk, praktisch zakboek om meteen het bos in te trekken en te ontdekken.

Het is prettig om de natuur in te trekken in stressvolle tijden, en het is algemeen bekend dat de natuur een rustgevende werking heeft op je lichaam en stress reduceert. In Japan hebben ze hier een speciale benaming voor: shinrin yoku, ofwel bosbaden. In dit boek leggen Sarah Devos en Katriina Kilpi - beiden ongelofelijke bosfanaten - uit hoe het precies in z'n werk gaat, maar geven ze vooral ook concrete tips over hoe je zo'n bosbad aanpakt, waar je precies moet zijn, wat het beste tijdstip is, wat je allemaal kunt beleven...

> Ontdek meer over het boek