Praktische tips om komaf te maken met het ‘coronagevoel’

Praktische tips om komaf te maken met het ‘coronagevoel’

29/06/2020

Van veel piekeren word je moe. Zeker in deze (post)coronatijden is er veel stof om over na te denken. Hoewel relatief weinig mensen echt besmet zijn met het covid-19 virus, zit het virus in ieders hoofd. We staan op en gaan slapen met gedachten over covidmaatregelen, cijfers, statistieken, nieuwe richtlijnen en zo meer. Bijna alle gesprekken draaien rond corona…

Naast piekeren ervaren ook meer mensen angst: angst voor de toekomst of om ziek te worden. Ook angst neemt energie weg. Ik vroeg dit na bij een bevriende psycholoog en informeerde hoe hij de huidige situatie ervaart in zijn praktijk. Hij antwoordde dat het ‘niet weten’ voor veel mensen bijzonder moeilijk is. Niet weten hoe alles verder verloopt geeft onzekerheid, en het omgaan met deze onzekerheid is een grote uitdaging, maar ook een kans om er sterker uit te komen.

Meer piekeren en angst voor de toekomst veroorzaken dan weer slaapproblemen. Je ligt in bed te wachten op de slaap en voor je het weet lig je een uur te woelen.

Het gevolg van meer binnen te zitten, minder te sporten en minder sociaal contact vertaalt zich bij veel mensen in extra ‘coronakilo’s’. Je eet gewoon meer en wat je uitkiest als je een hongertje voelt opkomen is niet altijd de meest gezonde snack.

Het is dus tijd om deze zaken aan te pakken. Maak werk van een betere slaap, kies voor gezonde voeding, begin terug meer te bewegen en doe iets aan je piekergedachten. Je zult merken dat stap voor stap je energiebalans terug in evenwicht komt en dat je je opnieuw fitter en energievoller voelt worden.

- Bruno Ariens, huisarts en auteur van het boek Meer energie

Beter slapen

1. Zorg overdag voor voldoende beweging en draag zorg voor jezelf door regelmatig een pauze in te lassen.

2. Bouw activiteiten geleidelijk af naar het moment waarop je gaat slapen. Schakel een uur voor het slapengaan alle elektronica uit.

3. Focus voor het indommelen op de zachtheid van de lakens en het gedragen worden door de matras. Adem rustig in en uit.

Gezonde voeding

1. Kies voor een mediterraan dieet: meer groenten en fruit, peulvruchten, volkorenproducten, plantaardige oliën, noten en zaden.

2. Vermijd ongezonde voeding, zoals suikerrijke dranken, chips, snoep, alcohol, gefrituurde snacks en koekjes.

3. Leg gezonde voeding binnen handbereik en kies - in geval van een kleine honger - voor water en een zakje noten, in plaats van snoep.

Minder piekeren

1. Houd in het achterhoofd dat je niet bent wat je denkt. Identificeer jezelf ook niet aan de hand van negatieve emoties.

2. Focus niet altijd op het verleden en de toekomst, maar probeer zoveel mogelijk in het ‘nu’ te leven.

3. Maak het af en toe stil en let op de ademhaling. Geniet van het moment en van het niets doen.

Meer bewegen

1. Een beetje bewegen is beter dan helemaal niet bewegen. Het is ook nooit te laat om eraan te beginnen.

2. Elke stap die je zet, telt. De kwaliteit primeert, niet zozeer de kwantiteit. Bouw de activiteiten geleidelijk op.

3. Kies voor een gezonde combinatie van zitten, staan en bewegen. Sta minstens elk half uur op om even de benen te strekken.

Meer energie

Nooit meer moe in 4 stappen

Bruno Ariens

Sta je vaak moe op en heb je onvoldoende energie om de dag door te komen? Je bent niet alleen. Onderzoek toont aan dat bijna 20 procent van de mannen en 30 procent van de vrouwen regelmatig last heeft van vermoeidheid. Toch kun je zelf heel veel doen om je energie op peil te brengen.

Huisarts Bruno Ariens zet op een heldere en toegankelijke manier de vier pijlers van een goede energiebalans op een rij: gezond eten, minder piekeren, meer bewegen en beter slapen. Hij scheidt mythe van waarheid en geeft evidencebased handvatten en oefeningen waarmee je onmiddellijk zelf aan de slag kunt gaan.