10 tips voor opletdagen uit het 5:2 dieet

10 tips voor opletdagen uit het 5:2 dieet

12/10/2016

Het 5:2 dieet betekent dat je niet langer hoeft in te boeten en je kan gewoon genieten van lekker eten. Het betekent ook dat je twee dagen in de week je calorieopname moet beperken door te vasten, de andere vijf eet je gewoon normaal. Hieronder vind je 10 tips uit het boek voor opletdagen!

Tip 1

Eet zo gezond mogelijk. Groenten, fruit, trage koolhydraten, noten, olijfolie, vis, mager vlees... You know the drill!

Tip 2

Drink geen alcohol in de week, tenzij uitzonderlijk. Klinkt simpel, maar als je erop let, merk je dat je ook op weekdagen best vaak in de verleiding wordt gebracht. Een receptie op het werk, een lunch, gewoon een gezellige avond met je lief... Die glaasjes wijn, biertjes en gin-tonic smaken, maar bevatten ook veel calorieën. Bovendien heb je de neiging om daar nog andere ongezonde dingen bij te gaan eten: chips, nootjes of aperitiefhapjes. Zo heb je meteen veel te veel calorieën binnen.

Tip 3

Eet goede koolhydraten: volkorenpasta, volkorenbrood, bruine rijst, quinoa, bonen, havermout... Laat het witbrood en de witte pasta voor als je een lange duurloop of wedstrijd gaat lopen!

Tip 4

Weeg een aantal dingen af, want je eet er snel te veel van. Ben jij ook zo'n type dat zonder problemen op haar eentje een klein broodje wegwerkt? Haal er een paar sneetjes uit en vries de rest in... of laat ze aan je huisgenoten.

Tip 5

Eet wanneer je honger hebt, niet wanneer de aangeleerde klok het zegt. Als jij pas ontbeten hebt om 9 uur en je collega's gaan al om half twaalf eten, dan kun jij beter nog even wachten. Anders heb je 's avonds ook eerder honger, ga je meer eten of nog 's avonds laat extra snacken.

Tip 6

Eet nooit de restjes van je kinderen op. Voor je het weet, speel je dan een dubbele portie naar binnen.

Tip 7

Doe het eerder omgekeerd: laat je kinderen de cakepot uitlekken en geef ze het koekje dat je bij de koffie krijgt. Maar let er uiteraard op dat zij ook voldoende gezonde voedingsstoffen binnenkrijgen!

Tip 8

Vermijd suiker. Een suikervrij bestaan leiden, is erg moeilijk. Je mag het wel proberen natuurlijk. Hoe minder suiker je eet, hoe minder zin je erin hebt na een tijd. Als je dan nog eens iets zoets eet, lijkt het ineens mierzoet. Ideaal dus! Minder suiker eten leidt tot minder zin in suiker. Vervangen door zoetstoffen kan, maar dat doet je drang naar zoet niet verminderen. Het scheelt wel in het aantal calorieën, dus dat is dan weer mooi meegenomen.

Tip 9

Gezond eten is ook: de juiste verhoudingen. In het algemeen wordt aangeraden: de helft van je bord groenten, een kwart proteïnen en een kwart koolhydraten. In Vlaanderen doen we dat, met een kwartje groenten, helemaal verkeerd. Vraag in het (bedrijfs)restaurant meer groenten en minder koolhydraten!

Tip 10

Vermijd snoep, koekjes, chips en ijsjes. En als je het toch niet kunt laten: eet een kleine Mars, een klein zakje chips, een klein ijsje in plaats van de XL-variant!

Subtitle: 
Vasten én feesten
Prijs:€ 19,99