Family Business Award

Family Business Award

03/03/2021

We grepen helaas net naast de hoofdprijs, maar we werden uit tal van andere familiebedrijven genomineerd als 1 van de 3 finalisten. Daar zijn we heel trots op! Oprechte dankbaarheid gaat uit naar iedereen die dag in dag uit meeschrijft aan ons succesverhaal.

In 111 jaar zijn we als kleine uitgeverij uit Tielt uitgegroeid tot de nummer één van de algemene boekenuitgevers in de Benelux. 'Toch zijn we geen boekenfabriek', legt CEO Matthias Lannoo uit. 'Zie het eerder als een huis met vele kamers. Dankzij interne groei en overnames zijn wij vandaag een groep van verschillende uitgeverijen en uitgeeffondsen, die elk hun eigen identiteit behouden, en, die dicht bij hun auteurs, lezers en partners staan.' 

Bron: De Tijd

Family Business Award of Excellence 2020 - Uitgeverij Lannoo - Finalist

'Wij zijn nog niet halfweg'

Meer dan 10 miljoen boeken maken we als groep elk jaar. Dat zijn jaarlijks een duizendtal nieuwe uitgaven. En dat is voor elk Vlaams en Nederlands gezin een boek per jaar. Het bedrijf is voor 100 procent in handen van de gelijknamige familie en telt 340 vaste medewerkers. 'En daarnaast ook een hele 'community' aan auteurs, fotografen, illustratoren en freelancers zoals redacteurs, ontwerpers, enzovoort'.

Maar we zijn meer dan boeken. 'Met Lannoo Graphics richten we ons ook op stationery, dit zijn papierwaren en bagagerie. Het productieproces besteden we nagenoeg volledig uit sinds we de uitgeverij- en drukkerijactiviteiten in 1991 volledig splitsten bij de overgang van de derde naar de vierde generatie. Dat was een hefboom voor onze groei, we moesten niet meer kiezen tussen pakweg een drukmachine en een overname of een groot uitgaveproject.

Vandaag is 'een boek' overigens veel meer dan het fysieke object. We geven in de eerste plaats content uit. Nu eens is die mooi verpakt in een fysiek boek, dan weer vindt die op andere manieren de weg naar lezers, bijvoorbeeld via digitale platformen zoals MamaBaas, Knooppunter en MyTalentbuilder.'

 

 

Een nieuwe groeifase

Matthias Lannoo trad in 1982 in dienst bij het familiebedrijf, in 1994 werd hij CEO. Als econoom had hij niet alleen oog voor de boeken, maar ook voor de bedrijfsmatige kant van onze uitgeverij. Hij richtte distributiedochter DistriMedia op, die zich bezighoudt met de distributie van eigen uitgaven en uitgaven van collega-uitgevers en met webshop fulfillment voor derden. Vorig jaar vierden we onze honderdelfde verjaardag. De coronacrisis zorgde in eerste instantie voor zeer veel onzekerheid in het verjaardagsjaar. 'De reissector stuikte in elkaar en wij zijn de belangrijkste verdeler van reisgidsen met o.m. Michelin en Trotter. Ook de stationery-afdeling deelde in de klappen toen de retail dichtging. Uiteindelijk bleek de crisis een hefboom. Fictie, kinderboeken en kookboeken deden het beter dan ooit. Het aandeel e-commerce maakte een versnelde opmars. Onze drie distributiecentra in Tielt en Sint-Niklaas hadden de handen vol. Onze activiteiten rond webshop fullfilment voor derden groeiden met 60%. De pandemie leidde een nieuwe groeifase in.'

 

Nederland tweede thuismarkt

In de loop van dit jaar zal de geconsolideerde omzet van Uitgeverij Lannoo Groep stijgen van 76 miljoen euro naar meer dan 90 miljoen. 'Dat heeft onder meer te maken met de overname van het Nederlandse Park Uitgevers, begin dit jaar', vertelt CEO Matthias Lannoo. 'In Nederland komen er nu naast Meulenhoff Boekerij, Unieboek|Het Spectrum en Terra de fondsen van Nieuw Amsterdam, Wereldbibliotheek, Podium en Fontaine bij. Onze business is in Nederland groter geworden dan in Vlaanderen.' 

'Ons taalgebied is interessant aangezien Nederlandstaligen veel lezen. Het neemt niet weg dat het in het relatief kleine taalgebied niet evident is om als uitgeverij te overleven. Onze blik is dan ook gericht op het internationale, waar we de komende jaren de sterkste groei willen realiseren.'

'Om de continuïteit te garanderen en ons verder te ontplooien in tijden van digitalisering en globalisering moeten we blijven groeien. Schaal is ook een voordeel wanneer we intelligente samenwerkingen willen opzetten met onze belangrijkste partners. Hoe wij ons staande houden tegen de Amazons van deze wereld? We zorgen er in de eerste plaats voor dat onze publicaties incontournable zijn.'

The firm comes first

Ondertussen is de vijfde generatie aan de slag bij ons. 'Drie van de 25 kleinkinderen zijn op vandaag dagelijks actief, maar alle 25 zijn ambassadeurs van het bedrijf. Er blijft een grote betrokkenheid bij het familiebedrijf. Die betrokkenheid stimuleren we ook actief. Ze is ons lange leven. We dromen om minstens 5 eeuwen in familiale handen te blijven. 18 generaties, zoals de familie Codorniu in Catalonië. Die is trouwens ook met geestrijke producten bezig (lacht). We zijn dus nog niet halfweg. Voor onderweg is er een duidelijke leidraad: 'the firm comes first'. De familie staat steeds ten dienste van het bedrijf, niet omgekeerd.'

Lees ook: 'Ook voor de nieuwe generatie komt uitgeverij Lannoo voor alles' (De Tijd, 02/03/2021)